tisdag 2 februari 2010

Uppgift 1 - Ipad

I förra veckan lanserades Apples iPad. Sammanfattningsvis (för den som befunnit sig i radioskugga på sistone) har den hypats in i det oändliga för att sedan väcka en avgrundsdjup besvikelse. Vad jag har förstått är iPaden lite av en iPhone/läsplatta-hybrid. Själv har jag svårt att se nyttan med en sådan i mitt liv. Jag har en iPhone och en laptop; vilket behov skulle iPaden fylla som de inte kan? Efter lite snabb research upptäcker jag att padden, om jag får kalla den det, fått kritik utöver att den är tekniskt icke-revolutionerande, och det är att Apple har möjlighet att blockera program och censurera innehållet på den.

Jag tror på idén att hitta nya format på datorer och telefoner, det är oundvikligt såklart, men frågan är om Apple är rätt ute med iPad. Storleken och det faktum att Apple gör sitt bästa för att låsa alla sina produkter kommer kanske ligga dem i fatet den här gången. Mina tankar glider osökt in på Tim Berners-Lee, webbens uppfinnare, och var vi hade varit idag om han inte släppt webbutvecklingen fri. Jag tror att vi ska vara glada att det inte var team Jobs-Wozniak som knäckte den nöten: det första de hade gjort hade varit att låsa den och kalla den för iWeb. Då hade det här blogginlägget varit snyggt, lågpresterande och jäkligt dyrt.

Jag avslutar med ett litet citat av Tim Berners-Lee som inte har nåt att göra med iPad men som är en himla fin tanke. Ett litet rättfärdigande av internet-eskapism kan man säga:


"Anyone who has lost track of time when using a computer knows the propensity to dream, the urge to make dreams come true and the tendency to miss lunch."

1 kommentar:

Anne sa...

TBL!
Gillas av mig så klart